Chirurg naczyniowy. Kiedy krew nie może swobodnie przepłynąć przez żyły czy tętnice, organizm nie działa prawidłowo.

Przytkane tętnice przyczyniają się do zawału, a niedrożność żył skutkuje niebezpiecznymi żylakami. Chirurgia naczyniowa przywraca właściwy przepływ krwi przez naczynia krwionośne. Chirurgia naczyniowa jest to gałąź chirurgii, która zajmuje się patologią naczyń tętniczo-żylnych. Chirurdzy naczyniowi m.in. udrażniają naczynia, poszerzają ich światło, usuwają patologię w ich obrębie, a nawet przeszczepiają naczynia lub wstawiają protezy naczyniowe. W zakresie leczenia chorób naczyń wykonuje się operacje niedokrwienia kończyn dolnych, operacje tętniaków aorty brzusznej i tętnicy obwodowej, operacje zwężenia tętnic szyjnych, embolizację krwawiących guzów nowotworowych, leczenie powikłanych przetok dializacyjnych, operacje urazów naczyń krwionośnych czy diagnostykę chorób tętnic i żył. Nowością w ofercie chirurgicznej jest leczenie żylaków okolic intymnych.

Chirurg naczyniowy. Zator tętnicy płucnej (ZTP). Zator tętnicy płucnej wywołuje w większości przypadków materiał skrzeplinowy.

Zator płucny objawia się stosunkowo szybko po jego powstaniu. Pojawia się m.in. duszność, ból w klatce piersiowej, uciążliwy kaszel z krwiopluciem, przyspieszona akcja serca, niekiedy gorączka. Zator w płucach jest groźny dla życia, dlatego więc wymaga szybkiej pomocy lekarskiej. Aby prawidłowo zdiagnozować zator płucny, konieczne jest wykonanie tomografii komputerowej (angio-TK tętnic płucnych) lub perfuzyjną scyntygrafię płuc, z krwi oznaczyć markery uszkodzenia serca, wykonać koagulogram – badanie krzepliwości krwi. Koniecznym jest zdjęcie rentgenowskie klatki piersiowej, elektrokardiografia (EKG) i echokardiografia (badanie ultrasonograficzne serca).

Chirurg naczyniowy. Leczenie zatorowości płucnej polega na usunięciu skrzepliny blokującej światło tętnicy.

W tym celu należy podać dożylnie leki trombolityczne. Po usunięciu zatoru w płucach podaje się heparynę, zmniejszającą krzepliwość krwi i zapobiegającą ponownemu powstaniu zatoru. Kolejny etap leczenia to zastosowanie innych leków przeciwkrzepliwych, tj. acenokumarol lub warfaryna. Równolegle należy podać pacjentowi leki przeciwbólowe (często morfinę) oraz tlen zmniejszający duszność. Jeśli farmakologiczne sposoby rozpuszczenia zakrzepu nie skutkują, należy wdrożyć leczenie chirurgiczne – ebolektomię. Jest operacją wykonywaną w krążeniu pozaustrojowym, polegająca na założeniu specjalnego filtru do żyły głównej dolnej, celem ochrony przed materiałem zatorowym.

Chirurg naczyniowy. Oddziały chirurgii naczyniowej w Polsce występują między innymi w Warszawie: w Samodzielnym Publicznym Centralnym Szpitalu Klinicznym, w Wojskowym Instytucie Medycznym, Instytucie Hematologii i Transfuzjologii, w Mazowieckim Szpitalu Bródnowskim, Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym, w Szpitalu Praskim p.w. Przemienienia Pańskiego, w Szpitalu Bielańskim im. Ks. Jerzego Popiełuszki SPZOZ, w Szpitalu Wolskim im. Dr Anny Gostyńskiej SPZOZ, w Centrum Kardiologii w Otwocku, w Szpitalu Czerniakowskim SPZOZ, w Medicover Opieka Szpitalna. Jak widać chirurg naczyniowy, to specjalista pomocny w wielu schorzeniach, ratuje nasze życie.