Co to jest kinesiotaping?

Kinesiotaping to metoda opierająca się na plastrowaniu dynamicznym. Pozwala na zmniejszanie dolegliwości bólowych, a także redukcję obrzęków. Polega na oklejaniu wybranych fragmentów ciała specjalnymi plastrami kinesio, które unoszą skórę. Na czym dokładnie polega kinesiotaping oraz w jaki sposób taśmy do oklejania wpływają na organizm?

Czym jest kinesiotaping?

Kinesiotaping to technika opracowana przez japońskiego chiropraktyka Kenzo Kase. Jako pierwszy zaczął on stosować elastyczne plastry, które miały wydłużyć efekt terapii w gabinecie zabiegowym. Obecnie jest to technika coraz częściej wykorzystywana w fizjoterapii. Plastrowanie dynamiczne polega na naklejeniu na skórze plastra, który unosząc ją zwiększa przestrzeń pomiędzy mięśniami, więzadłami i powięzią oraz wprawia tkanki w dynamiczny ruch. Dzięki temu zmianie ulega napięcie pomiędzy tkankami oraz usprawnia się mikrokrążenie. Odpowiedni sposób oklejenia pozwala zredukować dolegliwości bólowe oraz usunąć obrzęk. Jak podkreślają specjaliści ze sklepu z artykułami fizjoterapeutycznymi Fizjomix, plastry nie zawierają farmaceutyków, nasączane są jedynie akrylowym klejem medycznym. Doskonale przylegają do ciała, dostarczając na zmienione chorobowe miejsce odpowiednich bodźców mechanicznych.

Plastry kinesio

W metodzie kinesiotapingu stosowane są plastry do oklejania o różnych parametrach i właściwościach. W technice uśmierzania bólu i redukcji obrzęków najlepiej sprawdzają się elastyczne plastry kinesio, które cechują się wysokim stopniem rozciągliwości. Odpowiedni sposób oklejenie pozwala rozluźnić mięsień lub aktywować go do cięższej pracy oraz usprawnić przepływ krwi i limfy redukując stany zapalne.

Sztywne tejpy wykonywane są z cienkiej bawełny impregnowanej tlenkiem cynku. Cechują się niskim stopniem rozciągliwości i są stosowane w celu stabilizacji miejsc po urazach. Sposób ich aplikacji przypomina bandażowanie. Znacznie przyspieszają rekonwalescencję, ponieważ wpływają na wzorce ruchowe oraz usztywniają stawy. Często sięgają po nie sportowy w ramach profilaktyki przeciwko kontuzjom.

Do wspomagania ćwiczeń rehabilitacyjnych dedykowane są specjalne taśmy wykonane z naturalnego lateksu. Taśmy rehabilitacyjne wspierają budowę siły mięśniowej oraz wpływają na kształtowanie się schematów ruchowych poprzez stawianie oporu w ćwiczeniach. Lateksowa taśma kinesio w czasie treningu pozwala osiągnąć lepsze rezultaty. Istnieje kilka rodzajów taśm rehabilitacyjnych, o różnych stopniach oporu, które należy dobrać do indywidualnych predyspozycji.