Jak dbać o zdrowie swoich nóg?

Przewlekła choroba żylna i żylaki to jedne z tych chorób, które mogą znacząco przyczynić się do obniżenia jakości naszego życia. Z tego powodu już na wczesnym etapie powinniśmy dążyć do zahamowania postępu procesu chorobotwórczego, tak aby móc cieszyć się dobrą kondycją nóg przez długie lata.

Unikaj długiego siedzenia i stania

Wśród głównych przyczyn żylaków wymienia się długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej lub stojącej. Takie postępowanie znacząco obciąża naczynia żylne kończyn dolnych, doprowadzając do przebudowy w obrębie ich ścian, czego efektem jest powstawanie żylaków. Dzieje się tak, ponieważ trwając w jednej pozycji, nie pracują mięśnie nóg, które ułatwiają odpływ krwi z kończyn. Przez to wzrasta ryzyko zastoju krwi w obrębie naczyń żylnych oraz utrudniony jest jej odpływ do wyższych partii naczyniowych[1].

Nie pal!

Nałóg palenia tytoniu to zdecydowanie najbardziej rozpowszechniony czynnik wpływający na kondycję układu sercowo-naczyniowego. Palenie przyczynia się do powstawania miażdżycy, przez co może w bezpośredni sposób uszkadzać ściany naczyń krwionośnych, a także zmniejsza poziom utlenowania krwi oraz pogarsza dopływ krwi do tkanek i narządów, przyczyniając się do ich niedotlenienia. W wyniku tego dochodzić będzie do pogorszenia sprawności naczyń całego organizmu, co może prowadzić do poważnych powikłań np. w martwicy w konsekwencji przewlekłego niedokrwienia kończyn dolnych.

Bądź aktywny i ćwicz

Nic tak dobrze nie wpływa na sprawność naczyń w obrębie kończyn dolnych jak praca mięśni. To właśnie podczas ćwiczeń uruchamia się tzw. pompa mięśniowa, która ułatwia odpływ krwi z kończyn dolnych i zapobiega jej zaleganiu. Dlatego w przypadku osób z podwyższonym ryzykiem wystąpienia żylaków zaleca się dowolną aktywność minimum 3 razy w tygodniu np. rower, spacery, pływanie czy bieganie. Oprócz tego, w przypadku osób wykonujących pracę siedzącą lub stojącą, zaleca się proste ćwiczenia, które można wykonywać bez odrywania się od obowiązków. Może to być np. zginanie i prostowanie w stawach skokowych lub wspinanie z pięt na palce oraz częsta zmiana pozycji ciała, co zdecydowanie usprawni krążenie krwi, a także poprawi nasze samopoczucie.

Unikaj obcisłej odzieży

Aby krążenie krwi w kończynach dolnych przebiegało sprawnie, warto wyeliminować przeszkody, które będą to blokowały. Jedną z nich jest obcisła odzież np. wąskie spodnie, które zmniejszają przepływ krwi w obrębie kończyn i mogą przyczyniać się do jej zalegania i nadmiernego nacisku na ściany naczyń. Dlatego osoby z predyspozycją do żylaków powinny sięgać po swobodną odzież taką, która nie będzie krępować ruchów.

Kontroluj swoją wagę

Kolejnym czynnikiem, który w znacznym stopniu wpływa na zdrowie kończyn dolnych, jest masa ciała. W przypadku osób otyłych występuje kilkukrotnie większe prawdopodobieństwo pojawienia się żylaków lub przewlekłej choroby żylnej. Oprócz tego, wskutek dźwigania dużych ciężarów, cierpią nasze stawy, które nadmiernie obciążone szybciej się zużywają.

Stosuj wspomagające maści i żele

Jednym z polecanych sposobów na dolegliwości takie jak: uczucie ciężkości nóg czy obrzęki są stosowane na skórę maści i żele, które łagodzą objawy towarzyszące niewydolności żył powierzchownych. Warto, aby ich składzie znajdowała się heparyna sodowa (jak np. w leku Lioton 1000), która wykazuje potrójny mechanizm działania- przeciwzakrzepowy, przeciwzapalny i przeciwobrzękowy, jednocześnie przenikając do tkanek i wspomagając usuwanie nagromadzonej krwi[2].

Referencje:

Henryk Marona, Agnieszka Kornobis, Patofizjologia rozwoju żylaków oraz wybrane metody ich leczenia – aktualny stan wiedzy, Katedra Technologii i Biotechnologii Środków Leczniczych Wydziału Farmaceutycznego CM UJ w Krakowie.

1. Zubilewicz J., Wroński J., Michalak, Przewlekła Niewydolność Żylna. Od Objawu i Rozpoznania do Leczenia. Medycyna Rodzinna, 2002, 18 (2), s. 96-100.

[1] Henryk Marona, Agnieszka Kornobis, Patofizjologia rozwoju żylaków oraz wybrane metody ich leczenia – aktualny stan wiedzy, Katedra Technologii i Biotechnologii Środków Leczniczych Wydziału Farmaceutycznego CM UJ w Krakowie, 2016, s. 45-65.

[2] Zubilewicz T., Wroński J., Michalak J., Przewlekła Niewydolność Żylna. Od Objawu i Rozpoznania do Leczenia. Medycyna Rodzinna, 2002, 18 (2), s. 96-100.