Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe to zabieg, któremu większość z nas poddawała lub podda się przynajmniej raz w życiu. Choć możemy mieć z nim złe skojarzenia, to jednak często jest to jedyny ratunek chroniący zęba przed koniecznością chirurgicznej ekstrakcji. Dobra wiadomość jest taka, że nowoczesne leczenie zakłada zastosowanie znieczulenia miejscowego, dzięki czemu komfort pacjenta znacznie się zwiększa. Dowiedz się więcej o tym zabiegu endodontycznym.

Kwalifikacja do leczenia kanałowego

W sytuacji, gdy miazga zębowa jest nieodwracalnie uszkodzona, jedyną opcją uratowania zęba pozostaje leczenie kanałowe. Tam, gdzie tradycyjne wypełnienie ubytku się nie sprawdzi, a ekstrakcja jest ostatecznością warto poznać potencjał zabiegów endodontycznych. Polegają one na czyszczeniu kanałów, czyli usuwaniu z nich zainfekowanej przez bakterie miazgi, następnie powiększenia oraz ukształtowania tych części zębów. Na koniec powstałą przestrzeń trzeba jeszcze odpowiednio zabezpieczyć i gotowe. Pacjent odzyskuje utracony komfort, poprawia się jego samopoczucie, a także stan zdrowia.

Kiedy skorzystać z zabiegów z zakresu endodoncji?

Pacjenci zazwyczaj zgłaszają się do dentysty wtedy, gdy trudny do wytrzymania ból zębów nie pozwala im normalnie funkcjonować. Jednak niekoniecznie infekcja korzeni musi objawiać się bólem czy nawet dyskomfortem, dlatego tak istotne są regularne kontrolne i poddawanie się zabiegom profilaktycznym.

Kwalifikację do leczenie kanałowego zawsze przeprowadza stomatolog prowadzący. W czasie badania kontrolnego i na podstawie tego, co zobaczy na zdjęciu RTG może ocenić rozmieszczenie zainfekowanych korzeni, a także skalę ich uszkodzenia.

Głównym powodem wdrożenia leczenia kanałowego jest nieodwracalny stan zapalny miazgi zębowej, a o konieczności podjęcia leczenia świadczą takie choroby jak:

• martwica miazgi,
  • rozległa próchnica,
  • urazy (złamania) koron zębów,
  • źle wykonane leczenie kanałowe w przeszłości,
  • zmiany okołowierzchołkowe.

Kiedy zapadnie decyzja o leczeniu kanałowym, a dentysta na podstawie zdjęcia rentgenowskiego i wywiadu ustali, że nie ma do niego przeciwwskazań, wówczas odbywa się pierwszy etap zabiegu. Podczas tej części leczenia otwiera się zęba i usuwa próchnicę – w ten sposób stomatolog toruje sobie drogę do kanałów korzeniowych. Przy tym zazwyczaj zakłada się osłonę gumową, czyli koferdam, który uniemożliwia przedostawanie się śliny i pomaga utrzymać wnętrze zęba w suchości. Następnie poszerza się kanały i dezynfekuje je, aby usunąć bakterie i resztki miazgi.

Nowoczesne zabiegi endodontyczne są przeprowadzane w znieczuleniu miejscowym, z wykorzystaniem takich narzędzi, jak endometr (urządzenie sprawdzające długość kanałów) i mikroskop (pozwalający na uzyskanie precyzyjnego obrazu i opracowania kanałów). To wszystko sprawia, że pacjent szybko odzyskuje utracony komfort jedzenia i cieszy się mocnym, zdrowym uzębieniem.