Bezpieczne ćwiczenia dla seniora. Zacznij w uzdrowisku!

Problem samopoczucia u osób starszych jest obecnie coraz częściej zauważalny. Zaawansowany wiek sprawia, że sprawność w wykonywaniu pewnych aktywności fizycznych zanika, a osoby starsze nie są w stanie określić, co poprawi jakość ich życia. Dlatego warto sprawdzić ofertę uzdrowisk, które proponują wiele form aktywnego wypoczynku. Jakie z nich są  najbardziej skuteczne i co istotne — bezpieczne dla seniorów?

Regularna i dopasowana do stanu zdrowia aktywność fizyczna pozwala zapobiegać niesprawności u  seniorów, a także opóźnia rozwój licznych chorób, takich jak osteoporoza, nadciśnienie czy miażdżyca. Seniorzy, którzy wykazują się dobrą kondycją fizyczną, są także sprawniejsi intelektualnie. Lepiej sobie również radzą z codziennymi obowiązkami i są bardziej aktywni społecznie.

Brak odpowiedniej ilości ruchu sprawia, kondycja fizyczna raptownie spada. Wówczas znacznie ciężej jest znaleźć w sobie zaangażowanie do działania, a sam brak treningów zwiększa obawy o kontuzje i zniechęca do zmiany trybu życia.

Uzdrowisko — miejsce seniorskich spotkań

Zmieniając styl życia, warto jest rozpocząć treningi w uzdrowisku. Fizjoterapeuci ustalają kuracjuszowi indywidualny plan treningowy, który poprzedzony jest wywiadem lekarskim, oceną ogólnego stanu zdrowia i weryfikacją występowania ewentualnych chorób współistniejących. Treningi przeprowadzane są pod okiem specjalistów, którzy doglądają, czy są właściwie wykonywane przez pacjentów. Znacząco zmniejsza to ryzyko kontuzji, zwłaszcza u osób, które miały długą przerwę w aktywności fizycznej.

— Bezpieczny trening z fizjoterapeutą uczy prawidłowych wzorców ruchowych, eliminując ryzyko mikrourazów i kontuzji. To szczególnie istotne dla kuracjuszy w starszym wieku, dla których niektóre ćwiczenia mogą być niebezpieczne. Przykładowo, osoby z nadciśnieniem nie powinny ćwiczyć na siłowni, a u tych ze zdiagnozowaną osteoporozą, najważniejsze jest zapobieganie upadkom. Konkretne dysfunkcje wykluczają wykonywanie części ćwiczeń, dlatego każdy kuracjusz w naszym uzdrowisku jest najpierw konsultowany z lekarzem – mówi fizjoterapeuta Uzdrowiska Konstancin-Zdrój.

Kinezyterapia, czyli podstawa terapii uzdrowiskowych

Kinezyterapia to rehabilitacja ruchowa, która stanowi integralną część fizjoterapii w uzdrowisku. Ćwiczenia ruchowe są istotną częścią terapii, prowadzącą do usprawnienia pacjentów, u których wykryto dysfunkcje i schorzenia w obrębie narządu ruchu, takie jak:

• wady postawy,
  • urazy i operacje narządu ruchu,
  • choroby zwyrodnieniowe stawów,
  • bóle reumatoidalne,
  • bóle kręgosłupa,
  • niedowładność i porażenia kończyn,
  • choroby układu krążenia,
  • stwardnienie rozsiane,
  • choroba Parkinsona,
  • choroby układu oddechowego,
  • choroby układu pokarmowego,
  • nadwaga i otyłość.

Do kinezyterapii zaliczyć można też ćwiczenia oddechowe, aktywujące mięśnie, zwiększając ich siłę, poprawiające także ruchomość klatki piersiowej. To zaś przygotowuje nasz organizm do radzenia sobie z infekcjami czy przewlekłymi chorobami, zaburzającymi funkcje układu oddechowego (takich jak np. niewydolność serca, astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc czy COVID-19) – dodaje ekspert Uzdrowiska Konstancin-Zdrój.

Dlaczego treningi u seniorów są zalecane?

Zwiększona aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia zarówno infekcji, jak i przeziębień. Wprowadzenie przynajmniej 150 – minutowego treningu tygodniowo może opóźnić pojawienie się także wielu innych chorób, nawet często dotykającej seniorów choroby Alzheimera. Poza tym regularne  wykonywanie ćwiczeń niweluje odczuwanie bólu przewlekłego, zaburzeń nastroju czy problemów ze snem. Dodatkowo organizm wydziela endorfiny, czyli hormony szczęścia, które w znacznym stopniu dodają energii narażonym na apatię osobom w podeszłym wieku.

Seniorzy o niewielkiej aktywności fizycznej, u których występują problemy kardiologiczne, powinny zacząć od małej „dawki” wysiłku fizycznego — wprowadzając do swojego stylu życia marsz, jazdę na rowerze czy trening ogólnokondycyjny na sali bądź w wodzie. W dalszych krokach należy stopniowo zwiększać częstotliwość, czas trwania i intensywność wysiłku fizycznego. Ćwiczenia pozwalają utrzymać prawidłową masę ciała, kondycję, siłę oraz wytrzymałość mięśni oddechowych co jest niezwykle ważne dla osób z chorobą wieńcową.

Osobom w podeszłym wieku ze zdiagnozowaną osteoporozą, fizjoterapeuci zalecają ćwiczenia koordynacji ruchowej, które pomagają utrzymać równowagę, co w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko upadku. Przed ewentualnymi złamaniami chroni budowa siły mięśniowej.

Przy niewielkim nakładzie fizycznym, zauważalne efekty dają ćwiczenia rozciągające, które sprawiają, że mięśnie są w większym stopniu wydolne, ukrwione i mocniejsze.

W celu utrzymania siły i wzmocnienia mięśni ciała korzystnie wpływają także ćwiczenia izometryczne, które  polegają na napinaniu i rozluźnianiu określonych partii mięśniowych, bez wykonywania ruchu. Ograniczają również niebezpieczeństwo bólu czy obrzęku i są bezpieczne dla seniorów.

Aqua aerobic również poprawia stan zdrowia kuracjusza. Jego celem jest zwiększenie sprawności i ruchliwości stawów, jak i wzmocnienie mięśnia całego ciała. Dodatkowym atutem tej aktywności jest jego uniwersalność, ponieważ jest on dostępny niemalże dla wszystkich — w tym dla osób z osteoporozą, nadwagą czy artretyzmem.

Regularność dla zdrowia

Ćwiczenia przy specjalistach w uzdrowisku to tylko początek zwiększania aktywności fizycznej. Fizjoterapeuci pokazują również, w jaki sposób powinno się wykonywać poszczególne ćwiczenia w domu. Dzięki temu seniorzy mogą kontynuować trening po zakończeniu turnusu rehabilitacyjnego. To właśnie regularność pozwala budować sylwetkę, siłę i poprawia kondycję. Warto wspomnieć, że wysiłek fizyczny to nie tylko zaplanowane ćwiczenia ruchowe, ale również codzienna aktywność w postaci wykonywanych czynności domowych, takich jak sprzątanie, zakupy czy poruszanie się. Dobrze jest więc zmienić styl życia i postawić na niezależność.