Trądzik w wieku dorosłym – dlaczego się pojawia i jak go leczyć?

Wielu osobom trądzik kojarzy się z etapem dojrzewania płciowego. Tymczasem choroba ta coraz częściej dotyczy też osób dorosłych. Szacuje się, że cierpi na niego nawet 12% kobiet. U mężczyzn występuje rzadziej. Zobacz, jakie są przyczyny i sposoby leczenia trądziku wieku dorosłego.

Czy u osób dorosłych może występować trądzik?

U osób dorosłych może występować trądzik. Już od dawna wiadomo, że nie jest to choroba charakterystyczna dla wieku młodzieńczego. Nawet 8% osób po 35. roku życia może zmagać się z tym problemem.

Trądzik objawia się zmianami skórnymi o charakterze ropnych krostek, zaskórników lub bolesnych guzków. Dodatkowo często występuje też nadprodukcja sebum, nadmierne złuszczanie się naskórka i stan zapalny. Objawy trądziku mogą być obecne na twarzy (zwłaszcza nosie, czole i brodzie), ale też na plecach i dekolcie.

Jaka jest przyczyna trądziku u dorosłych?

Przyczyną trądziku u dorosłych są zaburzenia hormonalne. Dlatego choroba ta częściej występuje u kobiet, ponieważ dochodzi u nich do zmian stężeń hormonów pod wpływem cyklu menstruacyjnego. Zmiany trądzikowe są również efektem przewlekłego stresu, nieodpowiedniej pielęgnacji oraz spożywania nieodpowiednich produktów spożywczych.

Objawy trądziku u dorosłych mogą zaostrzyć się pod wpływem niektórych czynników. Zaobserwowano, że tworzeniu się zmian sprzyja czekolada. Również nadmierne pocenie się (np. na skutek przebywania w wysokiej temperaturze) jest przyczyną pojawienia się większej ilości zaskórników i krostek.

Leczenie trądziku w wieku dorosłym

Leczenie trądziku w wieku dorosłym jest trudne i wymaga czasu. Konieczne jest ścisłe stosowanie się do zaleceń lekarza. Warto pamiętać też, że istnieje duże ryzyko powstania blizn i przebarwień potrądzikowych, jeżeli zostanie zastosowana nieodpowiednia terapia.

Leczenie trądziku w wieku dorosłym polega na stosowaniu leków o działaniu miejscowym i ogólnym. Są to przede wszystkim antybiotyki. Dobrze sprawdzają się także retinoidy. Nie można zapomnieć, że sama farmakoterapia nie wystarcza. Powinna być ona połączona z odpowiednią pielęgnacją skóry.

Pielęgnacja twarzy przy trądziku

Pielęgnacja twarzy przy trądziku składa się z dwóch zasadniczych elementów. Są to:

• oczyszczanie skóry,
  • nawilżanie skóry.

Obie czynności muszą być wykonywane codziennie rano i wieczorem. Dodatkowo 1–2 razy w tygodniu zalecane jest przeprowadzenie zabiegu złuszczania naskórka, czyli peeling. Przy trądziku najlepiej sprawdza się peeling enzymatyczny.

Ważna jest też jakość stosowanych kosmetyków do pielęgnacji. Powinny być one przeznaczone do cery trądzikowej. Coraz więcej mówi się o pozytywnym wpływie kannabinoidów na cerę, czyli CBD. Więcej informacji o tej substancji można znaleźć na stronie: https://4ease.pl/blog/o-cbd/czym-sa-kannabinoidy.

Czy można zapobiegać trądzikowi w dorosłym życiu?

Nie zawsze można zapobiec wystąpieniu trądziku. Można jednak zminimalizować jego objawy poprzez odpowiednią pielęgnację, zdrową dietę oraz stosowanie sposobów na złagodzenie stresu.