Torbiel w jamie ustnej. Zasady postępowania

Problem torbieli, które pojawiają się w jamie ustnej nie jest wcale tak rzadki, jakby się więc mogło niektórym osobom wydawać….

Problem torbieli, które pojawiają się w jamie ustnej nie jest akurat tak rzadki, jakby się to mogło niektórym osobom wydawać. Torbiele to pełna rodzina różnego typu otorebkowanych struktur, jakie potrafią przebywać w kościach oraz w tkankach miękkich. Pacjenci mogą się zgłaszać do gabinetów stomatologicznych z torbielami w podniebieniu, w dziąśle, na policzku lub pod językiem. W artykule dokładniej opisujemy, jakie mogą stanowić podstawy powstawania torbieli, które pozwalają one objawy, jakie są ich rodzaje natomiast na czym liczy ich pomaganie.

Jakie są przyczyny powstawania torbieli w jamie ustnej?

Nie do końca znamy również dokładne przyczyny powstawania torbieli w jamie ustnej, lecz jesteśmy w stanie za to wskazać czynniki, które na pewno przyczyniają się do stanięcia tego standardu problemów. Niezmiernie istotnym składnikiem, który ułatwia powstawaniu torbieli jest czynnik infekcyjny, czyli najczęściej powstawanie chorób zębów oraz miej zapalnych miazgi zębowej. W takich przypadkach zaczynają się namnażać tzw. komórki Malasseza, które składają torebkę, w jakiej skupia się płyn. Innym elementem, który ułatwia powstawaniu torbieli pewno być i niedrożność lub zapalenia kamicy ślinianek, lub kanałów gruczołów ślinowych. Sprzyjać pojawianiu się torbieli w jamie ustnej mogą jeszcze m.in. zmiany wirusowe nabłonka lub zmiany wirusowe kostne i uszkodzenia mechaniczne, spowodowane np. noszeniem aparatu ortodontycznego lub używaniem ruchomej protezy zębowej oraz stosowane leki, przede wszystkim tabletki antykoncepcyjne.

Rodzaje torbieli, które dochodzą w jamie ustnej

Jest wiele sposobów torbieli, które pojawiają się w jamie ustnej. Torbiel wciąż jest sposobem worka lub torby podskórnej, jakie mogą stanowić wypełnione płynem lub być puste. Zazwyczaj powstała torbiel jest pokryta znajdującą się w skórze dodatkowo w błonie śluzowej jamy ustnej tkanką w skórze nabłonka. Co istotne, leczenie powstałych torbieli nie zwykle jest wskazane. W wybranych przypadkach, np. jeżeli torbiel jest obecna tylko w sytuacji niewielkiego, bezbolesnego guzka, po jakimś momencie powinna sama zaniknąć. Leczenie torbieli trzeba wdrożyć tylko, jeżeli powstałe torbiele zaczynają wrastać w następujące tkanki i się szybko namnażają.

Poszczególne rodzaje torbieli różnią się z siebie kształtem, wielkością i położeniem. Podstawowy podział torbieli dotyczy torbieli tkanek miękkich oraz torbieli spędzających w kościach. Spośród torbieli tkanek miękkich warto jest wymienić przede wszystkim torbiel naskórkową, która najczęściej występuje pod stylem oraz z okresem może robić ograniczenie możliwość działania jego ruchów. Innym często będącym rodzajem tkankowej torbieli jamy ustnej jest torbiel zastoinowa, która rysuje się w końca nadgryzania przez pacjenta policzków lub warg. Zazwyczaj dużo większym faktem są jednak torbiele kostne.

Leczenie torbieli w jamie ustnej

Zanim przystąpi się leczenie powstałych torbieli najpierw wskazane jest ich sprawdzenie i zdiagnozowanie przez stomatologa ogólnego pożądaj przez chirurga szczękowo-twarzowego. Sposób działania torbieli chce z jej charakterze oraz od stanu jej wzroście. Zazwyczaj torbiele o minimalnych rozmiarach, także torbiele korzeniowe są leczone zachowawczo. Jeżeli powstanie torbieli jest zrobione stanem zapalnym zęba, potrzebne jest spełnienie leczenia kanałowego, które polega na prawdziwym oczyszczeniu i zdezynfekowaniu kanałów chorego zęba, a następnie ich szczelnym wypełnieniu gutaperką.

Jeżeli leczona torbiel jest poważniejsza następnie w obiekcie jej zdjęcia potrzebne jest zastosowanie zabiegu z działu chirurgii stomatologicznej. Takie zabiegi mogą zachodzić w daleki forma. Wciąż są bardzo spontaniczne i liczą na częstym wycięciu zmian chorobowych. Czasami jednak sposoby potrafią istnieć daleko niebezpieczne. Np. w sukcesie torbieli zastoinowej czasem leczenie obejmuje usunięcie całej ślinianki.