Dlaczego higiena jamy ustnej jest tak ważna?

Higiena jamy ustnej wiąże się nie tylko z utrzymaniem świeżego oddechu, ale przede wszystkim z zachowaniem stanu zębów, dziąseł i jak się okazuje zdrowia całego organizmu. Zdrowie jamy ustnej ma niesamowity wpływ nie tylko na problemy stomatologiczne, ale także na ogólny stan zdrowia.

Zdrowie jamy ustnej a choroby ogólnoustrojowe

Naukowo udowodniono, że istnieje ścisła korelacja pomiędzy zdrowiem jamy ustnej a chorobami ogólnoustrojowymi.

Choroby ogólnoustrojowej to choroby, które obejmują dużą liczbę narządów lub wpływają na cały organizm. Najczęstsze przykłady to reumatoidalne zapalenie stawów, miażdżyca, nadciśnienie i cukrzyca.

Bakterie chorobotwórcze przyzębia (przyzębie, czyli wszystkie struktury, które otaczają korzenie zębów: głównie kość i dziąsła) są również powodem niektórych poważnych zakażeń ogólnoustrojowych, takich jak zakażenia płuc, zakażenia układu krwionośnego, czy ropnie mózgu.

Do zakażeń tych dochodzi w wyniku rozprzestrzeniania się bakterii drogą oddechową lub drogą krwi. Następnie może dojść do osiedlania się niekorzystnych drobnoustrojów w narządach odległych od jamy ustnej, gdzie są w stanie generować patologiczne zmiany chorobowe.

W porównaniu ze zdrowymi osobami, pacjenci z zapaleniem przyzębia mają również wyższe wartości krążących granulocytów obojętnochłonnych (komórek krwi, które zwalczają infekcje) oraz ogólnoustrojowych parametrów zapalnych, takich jak białko C-reaktywne (białko produkowane przez wątrobę w odpowiedzi na uraz zewnętrzny).

Krótko mówiąc, istnieje wiele korelacji pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a słabym lub zaniedbanym zdrowiem jamy ustnej.

Konsekwencje nieprawidłowej higieny jamy ustnej

W Denta City najczęściej spotykane konsekwencje złego stanu zdrowia jamy ustnej to paradontoza, próchnica, złe trawienie i nieświeży oddech.

Zła higiena jamy ustnej powoduje zarówno gromadzenie się drobnoustrojów w bruździe dziąsłowej, jak i powstawanie kamienia nazębnego.

Jeżeli płytka bakteryjna nie zostanie usunięta, poprzez klasyczną domową higienę jamy ustnej, w ciągu 12-18 godzin dochodzi do jej zwapnienia, czego konsekwencją jest powstawanie złogów kamienia nazębnego. Umów się do dentysty https://www.dentacity.pl/