Męskie dolegliwości – sprawdź, kiedy udać się do specjalisty

Bardzo często niełatwo jest samodzielnie zdecydować, czy potrzebujemy wizyty u specjalisty. Najczęściej do wizyty skłaniają niepokojące dolegliwości, które pragniemy zweryfikować u zaufanego źródła. Dlatego warto wiedzieć, które z nich powinny być pilnie diagnozowane i leczone, a które nie wymagają takiego postępowania.

Kto zajmuje się męskimi dolegliwościami?

W przypadku chorób obejmujących męski układ moczowo-płciowy, do którego należą: jądra, najądrza, prącie, nasieniowody, cewka moczowa, gruczoł krokowy (tzw. prostata), pęcherz i nerki, kierować należy się do lekarza urologa. Jest to lekarz, który specjalizuje się w leczeniu schorzeń obejmujących wyżej wymienione narządy, a także wykonuje operacje chirurgiczne w ich obrębie.

Jakie objawy są niepokojące?

W przypadku męskiego układu moczowo-płciowego wyróżnia się kilka alarmujących sygnałów, które wymagają konsultacji u specjalisty. Jednym z najpopularniejszych jest zbyt częste oddawanie moczu, a także problemy z samym procesem oddawania moczu, w tym słaby strumień moczu i kłopoty z rozpoczęciem mikcji. Kolejnym niepokojącym symptomem jest krew w moczu, połączony z silnym bólem podczas jego oddawania. Do lekarza urologa powinni zgłosić się również mężczyźni, którzy doświadczają zaburzeń erekcji oraz odczuwają zahamowanie popędu seksualnego. Oprócz tego niecierpiące zwłoki są objawy takie jak: bolesny wytrysk, częsty ból lub sztywność w dolnej części pleców, wyczuwalny guzek w obrębie jąder oraz powiększenie węzłów chłonnych w okolicy pachwin, pogorszenie apetytu i niezamierzony spadek masy ciała[1].

Jakie są najczęstsze męskie dolegliwości?

Wśród popularnych dolegliwości, na które cierpią mężczyźni, na podium znajdują się te, które dotyczą gruczołu krokowego. Wyróżnić tutaj można m.in. łagodny rozrost prostaty, który objawia się zwiększoną potrzebą oddawania moczu, także w nocy, która jest nieefektywna i pozostawia wrażenie nie w pełni opróżnionego pęcherza. Kolejnym, częstym schorzeniem jest zapalenie prostaty, charakteryzujące się: bólem podczas wytrysku, oddawania stolca czy siadania, częstym oddawaniem moczu, osłabionym strumieniem moczu i bólem podczas mikcji[2].

Kto może udać się do urologa?

Wbrew powszechnemu pojęciu, lekarz urolog nie zajmuje się wyłącznie męskimi dolegliwościami. Wśród jego pacjentów znajdują się również kobiety i dzieci, które doświadczają dolegliwości pochodzących z układu moczowo-płciowego. Na przykład u kobiet diagnostyki mogą wymagać schorzenia takie jak: nietrzymanie moczu, wypadanie pęcherza moczowego, utrudniony odpływ moczu, zapalenie pęcherza moczowego, czy kamica nerkowa. Jednak co ważne, do lekarza urologa zarejestrować się można jedynie z odpowiednim skierowaniem, które powinien wypisać lekarz rodzinny.

Leczenie męskich dolegliwości

Wybór leczenia przede wszystkim zależy od prezentowanych objawów i stanu klinicznego pacjenta, dlatego w każdym wypadku będzie indywidualne. Na przykład w przypadku łagodnego rozrostu prostaty stosuje się: leczenie zachowawcze, leczenie farmakologiczne tj. inhibitory 5-α-reduktazy, blokery receptorów α1-adrenergicznych oraz substancje pochodzenia ziołowego jak np. palma sabał, a w niektórych przypadkach nawet leczenie operacyjne.

Referencje:

1. Borkowski, Urologia, PZWL 2015
  2. Abrams, A. Wein, Urology, BMJ. 2000 Dec 2; 321(7273), s. 1393–1396.