Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się pacjenci na teleporady?

Pacjenci zgłaszają się na teleporady z różnymi problemami zdrowotnymi. Zwykle dolegliwości te nie odbiegają ne od tych, z którymi chory umawiają się również na tradycyjne wizyty stacjonarne. Najczęściej związane są z wystąpieniem niepokojących objawów, potrzebą kontynuowania terapii, koniecznością skonsultowania wyników badań czy przedłużenia recepty. O podjętych działaniach decyduje lekarz, który na podstawie szczegółowego wywiadu kompleksowo ocenia stan zdrowia pacjenta oraz jego aktualne potrzeby. Usługi w formie telemedycyny świadczy wielu specjalistów, z którymi skonsultować można różne problemy.

Problemy kardiologiczne

Na e-poradę lekarską często decydują się pacjenci kardiologiczni, z których bardzo duża część to osoby starsze. Seniorzy mogą mieć problem z odwiedzinami w fizycznym gabinecie, a w wielu przypadkach są one wręcz odradzane przez lekarzy. Zdalna przychodnia pozwala pacjentom na skonsultowanie stanu zdrowia z kardiologiem, np. na podstawie przesłanych wyników badań. Specjalista może zadecydować o konieczności odbycia domowej wizyty, bądź też ograniczyć się do przedstawienia zaleceń. Kardiolog online jest w stanie pomóc również w przypadku nagłego wystąpienia niepokojących objawów, takich jak np. zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej, omdlenia, duszności po wysiłku fizycznym, uczucie uderzenia krwi do głowy, kołatanie serca czy obrzęki kończyn.

Closeup of heart and a stethoscope cardiovascular checkup concept

Problemy wymagające rozmowy z psychiatrą

Na teleporadę często decydują się również pacjenci, którzy zmagają się z problemami wymagającymi interwencji psychiatry. Złożenie osobistej wizyty w gabinecie może być niekomfortowe, ze względu na konieczność omawiania bardzo osobistych i trudnych kwestii. Rozmowa o zdrowiu psychicznym jest szczególnie trudna w obcym, nie zawsze dyskretnym i przyjaznym środowisku. Konsultacja z psychiatrą online ogranicza te niedogodności, ponieważ pacjent nie musi opuszczać własnego domu. Na teleporady ze specjalistą w tej dziedzinie najczęściej decydują się osoby, u których występują niepokojące objawy – takie jak np. uczucie napięcia, bezradności, przygnębienia, smutku i wyczerpania fizycznego. Zdalną rozmowę z psychiatrą można odbyć także w przypadku pojawienia się nerwicy, lęków, nagłych zmian nastroju, bezsenności czy halucynacji.

Problemy konsultowane z ginekologiem

Na e-konsultację zgłaszają się również pacjentki, które potrzebują pomocy ginekologa. Ma to szczególne znaczenie w przypadku braku możliwości odbycia osobistej wizyty, na którą czas oczekiwania wynosi nierzadko kilka tygodni. Doświadczony ginekolog online jest w stanie zaradzić wielu specyficznym problemom. Pacjentki mogą z nim omówić trudności z zajściem w ciąży i uboczne objawy przyjmowania antykoncepcji, a także poznać przyczyny nieregularnych cyklów miesiączkowych. Wsparcie ginekologa przez internet okazuje się nieocenione także wówczas, gdy potrzebna jest recepta online na antykoncepcje. Lekarz ten może zapisać pacjentce tabletki antykoncepcyjne, które da się wykupić w każdej aptece. Z ginekologiem można też omówić nagłe przypadki, np. obfite krwawienia, bóle podbrzusza czy dolegliwości w trakcie stosunku.

A young boy is listened to and treated by an experienced doctor in a modern clinic. A virus, and an epidemic

Problemy omawiane z pediatrą

Pomoc telemedyczna okazuje się nieoceniona w przypadku problemów zdrowotnych, które dotykają dzieci. Rodzice mogą odbyć zdalną konsultację z pediatrą, uzyskując dzięki temu wstępną diagnostykę, szybką poradę czy skierowanie na wybrane badania. Lekarz ten może udzielić wielu informacji, które pozwalają na podjęcie właściwych kroków. Z pediatrą omówić można niepokojące objawy występujące u dziecka, takie jak np. podwyższona temperatura, kaszel i katar, biegunki, wymioty, zaparcia czy utrata apetytu. Rodzice zgłaszają się na teleporady także w przypadku pojawienia się mniej typowych symptomów, w tym nadpobudliwości, płaczliwości, trudności z koncentracją czy nadmiernej senności. Pediatra online jest w stanie udzielić pomocy także przy problemach występujących u niemowląt, takich jak np. wzdęty brzuszek czy trudności z ssaniem piersi.