Ostroga piętowa przypadłością osób aktywnych

Słyszałeś o tym, że osoby aktywne często dotyka przypadłość zwana ostrogą piętową? Czym w ogóle ona jest? Czy faktycznie, to osoby aktywne są na nią narażone? Sprawdzamy!

Ostroga piętowa – co to jest?

Ostroga piętowa to efekt stanu zapalnego w okolicach kości piętowej z rozcięgnem podeszwowym lub ścięgnem Achillesa, który prowadzi do odkładania się złogów wapiennych i wytworzenia się narośli (tzw. ostrogi). Charakteryzuje się silnymi dolegliwościami bólowymi, które powodują trudności nie tylko przy chodzeniu, ale również w wykonywaniu podstawowych czynności.

Kto jest narażony na wystąpienie stanu zapalnego i ostrogi piętowej?

Ostroga piętowa bardzo często dotyka osób aktywnych fizycznie, lecz oczywiście to nie stanowi reguły i nie oznacza, że od razu każda osoba, która dba o swoją kondycję, musi liczyć się z tym, że ostroga piętowa się pojawi. Równie dobrze może wystąpić się u tych, którzy więcej czasu spędzają przed telewizorem. W grupie wysokiego ryzyka znajdziemy osoby, które noszą nieodpowiednie obuwie, czyli za małe, za duże, czy niewygodne. Również osoby z nadwagą oraz z płaskostopiem są narażeni na wystąpienie ostrogi piętowej. Warto również pamiętać, że to efekt stanu zapalnego, więc równie dobrze może wystąpić u osób w podeszłym wieku, gdyż u nich zwykle dochodzi do zmian i deformacji w obrębie kości i stawów.

Jak skutecznie leczyć ostrogi?

Istnieje wiele sposobów na leczenie ostrogi piętowej. Wśród najpopularniejszych wymienia się leczenie farmakologiczne, gdzie lekarz zaleca preparaty doustne lub zastrzyki w celu złagodzenia bólu i zwalczenia zapalenia. Bardzo dobre efekty w leczeniu daje fizykoterapia. Tutaj nie sposób zapomnieć o ultradźwiękach, falach uderzeniowych czy laserze. Również dobre efekty dają domowe sposoby, które potrafią łagodzić ból. Przede wszystkim mowa tutaj o okładach z lodu, kapusty lub sody oczyszczonej na chorobowo zmienione miejsce. Leczenie ostrogi pietowej moczem również jest zachwalane i polecane przez osoby borykające się z ostrogą piętową.